Kalender 2019

Contactadres

Agenda voor juli 2019

2019-07-06: 5-daagse reis naar het Zwarte Woud

Dag 1 België - Ospel (Nederland) - Oderheim - Oberharmersbach

Omstreeks 7 uur vertrekken we vanuit onze opstapplaats richting Duitsland via Nederland.

In de ochtend bezoeken we het Exotisch plantencentrum Keda in Ospel waar we kunnen genieten van heel veel planten, zowel binnen als buiten. Met een aangeboden drankje kunnen we genieten van ons meegebracht ontbijt. Vervolgens rijden we via de autosnelweg richting Odernheim.

Na een middagstop in een wegrestaurant vervolgen we onze weg richting Bad Kreuznach. Tussen Hüffelsheim en Waldböckelheim bezoeken we Winter Kaktus, 9000 m² groot en de enige Europese cactuskwekerij met buitenteelt voor winterharde cactussen en andere vetplanten.

Vervolgens rijden we naar ons hotel in Oberharmersbach voor ons avondmaal en overnachting.

2019-07-07: 5-daagse reis naar het Zwarte Woud

Dag 2 Oberharmersbach - Het bloemeneiland Mainau

Vandaag rijden we na ons ontbijt in ons hotel in het Zwarte Woud naar het zuiden van Duitsland richting Bodensee. De Bodensee, dat eigenlijk uit twee meren bestaat, is een meer dat grenst aan Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. De Rijn stroomt in het oosten het meer in en verlaat het in het westen. Het Bodenmeer omvat tien eilanden die allemaal groter zijn dan 2000 m². Het op twee na grootste eiland Mainau is onze bestemming. Het 45 hectare grote eiland is in een bloemeneiland omgetoverd. Men kan er een prachtige aanplantingen, historische gebouwen waaronder een kasteel bewonderen. Vele serres en een vlindertuin zijn zeker een bezoek waard.

Na onze daguitstap maken we nog een korte rit rond de Bodensee waarna we terug naar ons hotel rijden voor ons avondeten en overnachting.

2019-07-08: 5-daagse reis naar het Zwarte Woud

Dag 3 Oberharmersbach - Tübingen - Stuttgart

Na ons ontbijt vertrekken we naar de botanische tuin van de universiteit in Tübingen. Tübingen ligt aan de rivier de Neckar. De universiteit bestaat al sinds 1477, één van de oudste universiteiten van Duitsland. De universiteit heeft ook een grote botanische tuin van 10 ha die we deze voormiddag zullen bezoeken. De tuin dateert uit 1675 en is aangelegd op een heuvel waarvan de hellingen verschillende bloemperken zijn. In het dal langs een riviertje zijn sier- en waterplanten. De gehele tuin telt 12 000 soorten planten waaronder ook een rotstuin. Er is een tropische kas van 12 m hoog en twee cactuskassen.

Rond de middag bezoeken we het Wilhelmapark in de wijk Bad Cannstatt in Stuttgart. De botanische tuin, met 5000 plantensoorten uit de hele wereld en met bijna 1000 diersoorten, bevindt zich in een historisch park uit 1846. Het toegangspad leidt ons langs vijf lange kassen die ieder aan een bepaalde plantensoort zijn gewijd. Benieuwd of er cactussen zijn?

Ons laatste bezoek brengen we die dag aan Uhlig in Kernen. Deze kwekerij is één van de grootste van Duitsland. Hier kan iedere cactusliefhebber volledig aan zijn trekken komen.

Na dit bezoek vertrekken we terug naar het Zwarte Woud waar we kunnen genieten van ons avondeten in ons hotel.

2019-07-09: 5-daagse reis naar het Zwarte Woud

Dag 4 Oberharmersbach - Heidelberg - Steinfeld - Muggensturm

Wie genoeg plantjes heeft gezien, komt vandaag aan zijn trekken, maar wie er niet genoeg van kan krijgen, ook!

Na het ontbijt vertrekken we naar Heidelberg. De universiteitstad ligt op wandelafstand van de botanische tuin aan de westelijke oever van de Neckar. Heidelberg heeft een historisch centrum. Het gedeeltelijk herstelde kasteel bevindt zich tachtig meter boven de vallei en bepaalt het stadsgezicht van Heidelberg. Onze plantenliefhebbers kunnen de verschillende kassen met onze hobbyplanten in de 4 ha grote botanische tuin bezoeken.

s Middags bezoeken we Kakteenland Steinfeld, een bijzondere grote kwekerij waar één miljoen cactussen en vetplanten, zelfs alfabetisch gerangschikt, zouden zijn!

Vervolgens rijden we naar Muggensturm waar we de kwekerij met diverse serres van Andreas Wessner bezoeken.

Hierna rijden terug naar ons Schwarzwalddorp, Oberharmersbach waar we kunnen genieten van ons avondeten in ons hotel.

2019-07-10: 5-daagse reis naar het Zwarte Woud

Dag 5 Oberharmersbach - Mannheim - Otzberg - België

Vandaag nemen we na het ontbijt afscheid van hotel Bären in Oberharmersbach.

We verlaten het Zwarte Woud en rijden naar Mannheim waar we het Luisenpark (41 ha) bezoeken. Het stadspark heeft een uitgebreide fauna en flora. Er zijn seizoensgebonden thematuinen. Op kronkelende parkpaden en langs fonteinen en bloeiende boom- en struikgroepen is er ook een Chinese tuin met het grootste Chinese theehuis van Europa. In de serres ontdekt u niet alleen tropische planten, maar ook honderden soorten kleurrijke vlinders en vissen, krokodillen en vele andere exotische dieren. Het Luisenpark biedt cultuur en natuur, maar heeft ook verschillende eetgelegenheden en speeltuinen om nog even te ontspannen in een groene omgeving voor we onze reis verder zullen zetten.

Na de middag bezoeken we nog kwekerij Andreae Kakteenkulturen in Otzberg waar de laatste plantjes voor de verzameling kunnen worden aangeschaft.

Daarna vangen we onze terugreis aan. We houden nog een avondstop in een wegrestaurant en rijden verder richting België.